2017. december 1., péntek

Józsi bácsi, a veterán fogathajtó




A nyírségi lovasokat 7 ezren állva tapsolták


Elhunyt Trencsényi József veterán lovas, kálmánházi (Nyíregyházától nem messze lévő község) lakos, a fogathajtó versenyek szinte állandó és igen eredményes résztvevője, a lovasok Jóska bácsija.

Régebben fogathajtó versenyekre jártam fotókat készíteni. Ott figyeltem fel Trencsényi Józsefre, mint rangidős lovasra. Egyik alkalommal otthonában kerestem fel.

Ezzel, hajdan a sajtóban megjelent újságcikkemmel emlékezek Józsi bácsira!    

xxxxxxxxxxx

Trencsényi Józsefet vigye az útja fogattal, vagy anélkül az ország bármely pontjára, mindenütt tárt karokkal és meleg szívvel fogadják. Ennek titka, hogy ő is így viszonyul embertársaihoz. Mindenkivel őszinte és mindenkinek megadja a tiszteletet.

Trencsényi Józsefet a kálmánházi otthonában teljesen váratlanul, előzetes bejelentkezés nélkül kerestem fel. 

Régi, jó ismerősként fogadott. A nagy szoba szekrényének tetején fényes serlegek tucatjai. Valamennyit a fogathajtó versenyeken nyerte. A beszélgetésünk elején a családjára és a gyerekkorára emlékezett.

Elmondta, hogy a famíliájának nehéz sora volt. Az édesapját politikai okok miatt meghurcolták, bebörtönözték. A hozzátartozói 1956 nyarán találkozhattak vele. Jóska bácsi gyerekként rendszeresen járt a környéken lakó tirpákok, például Kós Jani bácsi, Bartha Pista és Kovács András fogatával. Ötödik osztályos korában már lovat vezetett Bánszki Miska bácsiéknak, meg a többi jó gazdának tavasszal a kapáláshoz. A téesz megalakulása előtti időkben a Trencsényi család 14 hektárját is ő művelte meg lovakkal. Szerette csinálni, de az akkori nehéz (50-es évek) megélhetéshez szükség is volt a munkájára. Józsi bácsi lószeretete megmaradt egy életre. Saját lova 1981-től van. Jelenleg ötöt tart.

– Az ötös számú Volán Vállalatnál sofőr voltam – említette Trencsényi József. – Úgy gondoltam, a szabadnapjaimon a fizetésem kiegészítése céljából lóval dolgozok. Aki igényelte, azoknak dohányt, tengerit húzattam, terményt hordtam be, fuvaroztam. 1983-ban a Volántól hazakerültem, s azóta gazdálkodok. Bérelgettem földet, meg másoknak is jártam dolgozni. Ekkor már két lovam volt. 2006-ig libáztam és juhászkodtam is. Mivel megbetegedtem, leszázalékoltak, az állattenyésztést felszámoltuk. Csak egy kis növénytermesztéssel foglalkoztam, kukoricát, kölest és napraforgót termesztettem.

     Józsi bácsinak a lósport igencsak közel áll a szívéhez – jegyeztem meg. 

– Most voltunk Zánkán az országos lovastalálkozón, ahol 19 megyéből, Budapestről és környékéről is jöttek lovasok – folytatta Józsi bácsi. – Napkor nyugdíjba ment polgármestere, Gáva János vezetésével mentünk, méghozzá hagyományos, lőcsös szekerekkel. Országos szinten második helyezést értünk el. Szilvásváradon elsők, Szarvason pedig negyedikek lettünk. Gyurcsán Miska aknát húzott négy lóval, Jáger Sanyi tűzoltó kocsit hozott a bemutatóra, Márföldi Árpi szekerén pedig egy géppuska volt. Valamikor a háborúba a parasztságot is behívták – lóval együtt. Ezt mutatta be. Én pedig egy tanyaispánt vittem a kocsimon. A Hortobágyra is szoktunk menni, valamint részt veszünk a debreceni Farmer Expón is. Azt Novotni Péter, a felügyelőnk szervezi.

     A Nyírség lovassága, illetve a Nyírségi Lótenyésztő Egyesület országszerte igencsak elismert – említette. – A rendezvényeken Mezőcsáttól Nyékládházáig kérdezgetik az emberek egymástól, hol van az öreg, nem jött még az öreg(?), már mint én. Mindenfelé várnak és keresnek. Volt, hogy a Kincsem parkban a magyar-francia találkozón a stadionban 7 ezer ember állva tapsolta meg a  háromlovas, lőcsös, szabolcsi parasztfogatunkat. A sárga lovakat fotózók és videózók szinte lökdösték egymást – emlékezett a neves hajtó. – Hátul ült egy menyasszony a vőlegényével. Azontúl a kollegákkal való találkozás csodálatos élmény. Sosem felejtem el a slambucfőzés és -evés idéjén folytatott baráti beszélgetéseket. Hiányolnak, ha nem vagyok ott. Mindenütt szívesen látnak.  

Jóska bácsi életében a lovak megkülönböztetett figyelmet és kedveltséget élveztek. Erről könnyes szemmel beszélt.

– Ameddig mozdulni tudok, addig a portáról a ló nem megy ki, az biztos – mondta meghatottan. – A kuláküldözés idején nem volt tehetségünk venni, tartani lovat, mert a szüleimtől elvették a lakást meg mindent. Rossz sorsunk volt. Szerencsére mindent túléltünk. Manapság a mezőgazdaságot sújtó gondokat leszámítva, semmire nem tudok panaszkodni. A tőkével és a felvásárlási árakkal vannak bajok.

A lósportra visszatérve, Jóska bácsi elmondta, hogy a siker a jószág és a gazda összeszokottságától függ. A hajtónak a lóval szinte együtt kell gondolkodnia. Van, amelyiket könnyebb, s van, amelyiket nehezebb munkára fogni. Ez függ a ló természetétől is. A betanítás sok erőfeszítést igényel. Ritka az olyan ló, amelyikkel az idegessége, vagy más gond miatt nem érdemes foglalkozni sem a fogathajtó, sem az ugrósportban. Ő a régi tirpák emberektől tanulta a lovakkal való bánásmódot – a pucolástól az abrakolásig – , akikhez napszámba járt. Annak idején mindenki jó és szép lóval igyekezett büszkélkedni a piacokon is, legyen az fekete, szürke, pej, vagy sárga.

Trencsényi József társaságkedvelő. Kezdettől tagja a Nyírségi Lótenyésztő Egyesületnek. Tavaly a tagság és a hozzátartozók még a Lázár-parkban is voltak kirándulni. Elmondják egymásnak örömeiket, gondjaikat. Szeretne minden hónapban gyűlésen találkozni a többiekkel. Sajnálja, hogy az orosi versenyen nem tudott részt venni, mert az egyik lova injekciókat kapott. Sok helyen szép eredményeket ért el, amelyekről serlegek sokasága tanúskodik.

Józsi bácsi terve, vágya minél tovább lenni a fiatalok között. Gond, hogy az ifjak hamar megunják a lovazást, de a lósportnak az emberek nagy munkahelyi leterheltsége sem kedvez. A tetemes költség is gátló tényező. Ennek ellenére Jóska bácsi minden tőle telhetőt megtesz azért, hogy legyen minél több fiatal lovas. Örül, ha odaadhatja nekik gyönyörű szerszámait is. 

– Nem járok semerre, nem kocsmázok, nem cigizek, nem kávézok, s nem játéktermezek – jelentette ki. – Viszont a lovakra jelentős anyagiakat áldozok. A ló a mindenem. Örömmel hallottam, amikor a kis unokám azt mondta: “Nagyapa, én “jovasság” leszek. A lovaimnak az unokáim által viselt neveket adtam.  

Jóska bácsi miközben a kapuig kísér, valamelyik lova nyerített.

   Már hiányolnak – mondta Jóska bácsi. - Pedig széna, meg abrak mindig van előttük. De olyanok, mint a gyerekek. Igénylik, hogy gyakran látogassak be hozzájuk, és simogassan meg őket, beszéljek hozzájuk.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése