2014. december 19., péntek

Pofátlanság tetőfoka

Vérzik a szívem a magyar kereskedőkért, s drukkolok nekik, hogy sikerüljön helytállniuk az éles gazdasági versenyben, de valamelyik nap annyira kiakadtam, hogy mérgemben és magamban azt mondtam, menjen a pi….ba az ilyen bolttulajdonos.
Nyíregyházán, a Kert utcán, az OMV üzemanyagkúttól nem messzire van egy élelmiszerbolt. Betért oda egy évek óta szinte napi rendszerességgel ott vásárló asszony, törzsvevő. Havonta az üzletben hagy több tíz ezer forintot.

Ezúttal a kezeiben egy-egy nagy bevásárló táskával lépett be. Mivel tudta, a boltban alig van szabad hely, a két szatyrot letette az ajtónál. Viszont a válltáskáját, amelyben a pénztárcája is volt, természetesen magával vitte. Amikor a pénztárhoz ért, kissé hátra nyúlt, hogy elővegye bukszáját. Eközben a pénztárpult és a túl közel, maximum 35-40 cm távolságra lévő italos polcon véletlenül meglökött egy boros üveget, amely elborult, s magával sodort egy másikat, vagyis a két palack a padlóra zuhant és összetört. A kár összesen olyan 1500 forintra rúgott.
A kétségbeesett nő, bár nem teljesen ő volt hibás (mint mondtam, irreálisan szűk volt ott a hely), nyilván nem nagy örömmel, de kifizette a két üveg ital árát is.

Hogy volt pofája…

Az eset megdöbbentett. Hogyan volt a bolt tulajdonosának képe követelni az asszonytól a borokért a pénzt, hiszen a kár tulajdonképpen nem a nő mulasztása miatt következett be. Az illető úgymond enyhítő körülményként nem vette figyelembe sem a hely túlságosan kicsi voltát, sem azt, hogy e hölgy havonta minimum 25-30 ezer forint értékben vásárol ott árukat, vagyis egy évben 500 - 600 ezer forintért Ezen összegbe nem tudható be két üveg bor tönkremenetele, ugye? Ráadásul a kereskedő durván, sőt alpári hangon beszélt a hölggyel, s megalázóan viselkedett. 

Ellenpéldaként eszembe jut, hogy nemrégen egy kínai boltban az idős idős anyámnak papucsot vásároltam. A szülőm e lábbeli egy napi hordása után jött rá, hogy egy számmal nagyobbra lenne szüksége. A kevés járkálás is meglátszott a papucs talpán kicsit.

Féltem, a kínai boltos nem fogja visszacserélni. Tévedtem. Készséggel adott egy nagyobbat, s közölte, ha az se jó, akkor vigyem vissza, s addig cserélgetjük, ameddig valamelyik nem lesz elfogadható.

Hálás vagyok e kínai kereskedő nagyvonalúságáért. Ha máskor ilyesmire lesz szükségem, biztosan oda megyek vásárolni, s arra biztatok másokat is.

Vagy egyszer a Metró Áruházban gyümölcscentrifugát akartunk venni. Annak alja, a motorikus rész és az üveg-, vagy műanyag tartály alkotta felsőrész csavarmenetes kialakítással erősíthető egymáshoz. Valaki a Metró polcára úgy helyezte a két elemet vissza, hogy az alsó és a felső részt nem csavarta egymásba.

Gáláns volt a főnök

Ennek az lett a következménye, hogy a feleségem amint éppen csak hozzáért az üveges felső részhez, az nyomban és váratlanul elmozdult, s a padló felé vette a irányt. Mire felfoghatta, mi történik, s mit tegyen, az üveg a burkolaton apró darabokra tört.

Az alkalmazott értesítésére odajött a főnök. Látta, hogy nem részeg emberek támolygása miatt keletkezett kár. Azt mondta, bemutató darabbal elő szokott ilyesmi fordulni, majd szólt az eladónak, hogy „Katika, tessék segíteni a vevőt a vásárlásban”, s azzal elment.
A vezető gáláns és nagyvonalú volt. Azóta, ha meghallom, hogy Metró Áruház, akármilyen multicég, meg külföldi a tulajdonos, s a közvéleménnyel együtt bégetve szidni illene őket, úgy vélekedek, hogy le a kalappal előttük, úri cég, s úri emberek.

Nem úgy, mint a kiinduló esetben szereplő magyar kereskedő, akinek a jelek szerint a pénzkaszáláson kívül  nem sok minden számít.  Az ilyen üzlettulajdonossal nem tud az ember együtt érezni akkor se, ha esetleg üzleti nehézségei támadnak. A bunkóság miatt azt mondja az ember: menjen a fenébe... 
                                                                              Cselényi György




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése