Szem- és fejfájdító tankönyvek
Nemrégen olvastam valamelyik újságban, hogy a felmérések
szerint gyerekek sokasága, ha csak teheti, kerüli az iskolát. Mondjuk ki őszintén: a tanulók tekintélyes része utál suliba járni. Szerintem ezért csupán
a nebulókat, a szülőket és a pedagógusokat hibáztatni az okok irreális leegyszerűsítése
lenne.
Az
ottani napi megjelenést, helytállást, számonkérést, stresszt a gyerekek tömege
pokolként, kínszenvedésként éli meg. Nyilván nagyon bonyolult, összetett problémáról van szó. Én
most csak egyet ragadnék ki közülük.
A minap egy fogorvosi rendelő előterében ült mellettem egy
gimnazista lány. Hogy a várakozási időt kihasználja szegénykém, elővett táskájából
egy könyvet. Illik, nem illik, fél szemmel rásandítottam. Történelemkönyv volt.
A kislány kinyitotta és elkezdte olvasni, minden bizonnyal a másnapra
megtanulandó leckét, tananyagot.
Amint saccoltam, nem jutott az anyag végére. Néhány perc után
fáradtam engedte le, fektette a combjaira a könyvet, s lehunyta szemeit.
Komolyan mondom, megsajnáltam a lányt. A könyv lapjai szépek
voltak, nagy képeket, ábrákat, illusztrációkat láttam, a szövegek alatt pedig néhol
különböző színű tónusok oldották az egyhangúságot. Hirtelen ránézésre az
oldalak tipográfiai, tördelési szempontból nagyszerűnek mutatkoztak. Egyvalami
viszont valósággal megdöbbentett, s ez a betűk túlságosan apró és a sorok
közötti távolság borzasztóan kicsi volta.
Persze, tudom, a könyv szerzője, vagy szerzői minél több
tudnivalót szeretnének leírni, megjelentetni az oldalakon, de talán nem
gondolnak arra, hogy a gyerekek a szemük és a fejük megerőltetése, megfájdulása
nélkül szinte képtelenek végigolvasni. Ezért talán a képek, ábrák,
illusztrációk méretének rovására kellett volna a szöveg betűinek méretét
jelentősen megnövelni. Azt meg le sem merem írni, hogy nem lehetne-e tömörebben,
lényegre törőbben, kevesebb szöveggel, könnyebben érthetőbben fogalmazni?
Óriási a felelősségük a tankönyvek íróinak, lektorainak, készítőinek,
meg nyilván az iskolákban tanító pedagógusoknak. Jelentős részben múlik rajtuk,
hogy a jövő generációja az egész élete során az információk és a tudás kedvvel,
élvezettel történő megszerzőivé, befogadóivá, értelmezőivé és hasznosítóivá
válnak-e, vagy olyanok lesznek, akik alig várják, hogy többé ne lássanak nyomtatott szöveget se
könyvben, se újságban, se másutt. S úgy végzik el az iskolát, hogy azt
kívánják, akkor lássanak még egyszer oktatási intézményt, amikor a hátuk
közepét.
Cselényi György publicista
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése