2014. november 8., szombat

Bébiszitter volt Amerikában

Voltam mélyponton, sőt talán annál is lejjebb”

Beszélgetés Czibusák Andreával




Nem tudom, hogy sajnos vagy szerencsére, de tény, fiatalok sokasága készül külföldön dolgozni. A tervüket részben a világlátás, tapasztalatszerzés, no meg talán egy kis kalandvágy is motiválja. A hölgyek nagy részének bébiszitterként nyílik lehetősége magát szülőhazájától távol kipróbálnia.

Czibusák Andrea több mint két évig tevékenykedett Amerikában egy családnál az említett munkakörben. Az ottani életéről, benyomásairól beszélgettünk. Andrea kedves, mosolygós jó kedélyű, egyszóval kellemes ember benyomását kelti.

­- Mi volt az indítóokod, célod, hogy nekivágtál Amerikának?

- Szerettem volna külföldön szerencsét próbálni, világot látni és persze a számomra jobb anyagi körülmények megteremtésének szándékával indultam útnak – mondta Andrea. – Az álmom valóra is vált.

- Hogyan tettél szert a címre, ahová mentél, vagy ki segített elhatározásod véghez vitelében?

- Természetesen a szüleim segítettek és mindvégig mellettem álltak. Egy gyerekkori barátnőm segítségével mentem ki külföldre, ő segített a kiutazásban.

- Mit szóltak a barátaid, ismerőseid? Nem akartak lebeszélni a nagy vállalkozásról?

- Nem! Sőt, ki-ki amennyire tudott, támogatott. Igaz, eleinte furcsállották döntésemet, de aztán mindenki tudomásul vette, megértéssel viszonyult hozzá.

- Mit vittél magaddal? Mennyi pénzt, mennyi ruhát, milyen tárgyakat?

- Két bőrönddel indultam el, elég sok ruhát vittem. Ötszázezer forint induló tökére volt szükségem, amely összejött. Hogy milyen tárgyakat, például fényképezőgépet, laptopot, mobiltelefont vittem. Ezek nélkül az ember manapság már nehezen boldogul.

- Hogyan fogadtak, milyen volt a család, ahol laktál, milyenek voltak a körülményeid?

- Nagyon féltem a fogadtatástól, mivel zsidó családba csöppentem. Jó módúak. Külön szobám volt, a körülményeimre és másra sem lehetett panaszom.

- Hány és milyen korú gyerekekre kellett felügyelned?

- Kettőre, az egyik 8, a testvére pedig 9 esztendős volt.

- Mi volt a feladatod? Nehéz volt? Hogyan telt egy nap? Nem egyedül dolgoztál ott bébiszitterként? Naponta hány órát kellett tevékenykedned, s milyen fizetésért?

- A gyerekre kellett vigyáznom. Iskolába vittem őket. Segítettem a házi feladat elkészítésében. Ha menőkéjük volt, akkor velük tartottam. Egyáltalán nem volt nehéz dolgom. Volt egy kolléganőm is, vagyis ketten bébiszitterkedtünk.  A munkaidő naponta 12 óra volt. A fizetés havonta 350 -400 ezer forint között mozgott. 

- Rendesen bántak veled? Milyen volt a család, amelynél tartózkodtál, beszélted az angol nyelvet, vagy nem volt rá szükség?

- Nagyon rendesen, emberségesen viszonyultak hozzám. Mivel magyar származású zsidó családnál voltam, ezért nem volt szükségem az angol nyelv állandó használatára. Ennek ellenére folyékonyan beszélem. A nő férje bankár volt, s gyakran hónapokig távol volt az otthonától.

- A gyerekek apja nem akart tőled semmit inkognitóban?

- Nem!

- A főnök, a „nagyságos asszony” nem volt rád féltékeny?

- Nem!

- Hogyan kellett öltöznöd?

- A ruházatom nem lehetett kirívó és kihívó. Kivágás nélküli blúzt kellett hordanom. Szoknya nem, csak hosszú nadrág lehetett rajtam. 

- Milyen kajákat ettek?

- A leggyakrabban halat, valamint marha- és birkahúst. Kóser ételeket.

- Kellett főznöd, takarítanod, bevásárolnod?

- Nem! Ezek nem tartoztak feladataim közé. Az ételek alapanyagainak beszerzésére külön személyt, a főzéshez pedig szakácsot alkalmaztak.

- Mi volt a legnehezebb, legproblémásabb?

- A gyerekekkel megszerettetni magamat. Ők nehezen fogadtak el. De egy idő után nagyon megkedveltek.

- Mit csináltál szabadidődben?

- Sétáltan a városban, szép helyeket kerestem fel.

- Miként tartottad a kapcsolatot a hazaiakkal?

- Három hónaponként jöttem haza. Egyébként telefonon és skypon gyakran beszélgettem szüleimmel, barátaimmal.  

- Van-e olyan dolog, amire nagyon vigyázni kell, s amire felhívnád, akár jó tanácsként a figyelmét a külföldön bármilyen munkakörben elhelyezkedni szándékozóknak?

- Nyelvtudás nélkül ne induljanak útnak, mert nem tudnak érvényesülni. Az embernek meg kell győződnie arról, hogy valós állásról van-e szó, mert rengeteg a „kamu munkakör”, sok embert becsapnak, s igen ők keserűen csalódnak. Mindenki amennyire lehet, legyen óvatos, körültekintő, s nem kell mindent mindenkinek rögtön elhinni. A külföldre utazónak legyen magához való esze. Persze nem lehet mindent előre kiszámítani. Nincs szükség az ördög falra festésére, felesleges pánikra, de egy kis egészséges gyanakvás nem árt.

- Te végül is miért tértél végleg haza? Vagy teljesítetted a magad elé kitűzött célt, s azt mondtad, jó volt, szép volt, de ennyi elég volt, vagy volt más motiváció is?

- Abban az időnként rám törő honvágy is közrejátszott.   

- Nem vágysz vissza?

- De igen!

- Itthon milyennek ítéled meg az életed, kilátásodat?

- Az eddigi életem nehéz és kemény volt, sok megpróbáltatáson mentem keresztül.  Voltam mélyponton, sőt talán annál is lejjebb, de valahogyan mindig kikecmeregtem abból a helyzetből. Néhány év múlva szeretnék gyerekeket szülni, önálló családot és otthont alapítani.

- Sok sikert kívánok!

- Köszönöm!

- Köszönöm a beszélgetést!

                                                     Cselényi György



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése