Nem lesz sétagalopp, de…
Hallottam a rádióban, hogy vállalkozás alakult arra, hogy a
boltoknak, áruházaknak és egyéb helyeknek olyan háttérzenét ajánljon, vagy
szolgáltasson, amely az embereket huzamosabb ott-tartózkodásra, sőt fokozottabb
fogyasztásra, vásárlásra ösztönzi.
Az ötletgazda nyilatkozata szerint tudományos kísérletekkel
alá lehetett támasztani, hogy a megfelelően kiválasztott és megszerkesztett zeneszámok
hatására valamelyik kereskedelmi egységben például jelentősen nőtt a kávéfogyasztás.
De más áru értékesítésének fokozása is a siker reményében célozható meg.
Dicsérem az eszét e szolgáltatás kitalálójának, de azért nem
lesz ez sétagalopp. Nem akarok vészjósló lenni, de újságíróként a
reklámszakmában eltöltött több év során szerzett tapasztalatom szerint a boltok
nagy része egy idő után nem fogja elismerni, hogy a háttérzene hatására adtak
el bármiből többet.Következésképpen fizetnie is csak eleinte egyszer-egyszer lesznek hajlandók a tudományos alapon összeállított muzsikáért. Azt mondják, bekapcsolják rádiót, s azon ingyen jön...
Olyan dolog ez, mint amikor egy beteg évek óta hiába járta a
rendelőintézeteket, kórházakat, de nem gyógyult meg. Felkeres egy természetgyógyászt,
vagy ezoterikust, alternatív gyógymódot alkalmazót, akinek segítségével
megszabadul panaszától, betegségétől. A páciens egy ideig hálás, de később azt
mondja, valószínűleg most értek be, vagy hatottak a kórház injekciói, vagy
infúziói.
Mindenesetre tagadhatatlan, hogy a körülmények, a környezet a látottak és hallottak, sőt a füllel és szemmel nemigen érzékelhető dimenziók is hatnak ránk, de ez az emberekben még nem tudatosul mélyen. Kíváncsi vagyok, a bolti háttérzene-szerkesztők és -ajánlók piaci boldogulására.
Mindenesetre tagadhatatlan, hogy a körülmények, a környezet a látottak és hallottak, sőt a füllel és szemmel nemigen érzékelhető dimenziók is hatnak ránk, de ez az emberekben még nem tudatosul mélyen. Kíváncsi vagyok, a bolti háttérzene-szerkesztők és -ajánlók piaci boldogulására.
Jómagam sem vagyok ellene a kellemes háttérzenének, de amelyeket a
bevásárlóközpontokban sokszor hallok, azok nemhogy hosszabb ideig történő
ottmaradásra, továbbá sűrűbb és nagyobb mértékű pénztárca-nyitogatásra ösztönöznének,
hanem ellenkezőleg: szinte menekülésre késztetnek. Lehet, pont ennek elkerülése
érdekében van szükség tudományos háttérzene-szolgáltatókra?
Cselényi György publicista
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése