2014. november 17., hétfő

Háttérzene a nagyobb forgalomért?

Nem lesz sétagalopp, de…

Hallottam a rádióban, hogy vállalkozás alakult arra, hogy a boltoknak, áruházaknak és egyéb helyeknek olyan háttérzenét ajánljon, vagy szolgáltasson, amely az embereket huzamosabb ott-tartózkodásra, sőt fokozottabb fogyasztásra, vásárlásra ösztönzi.

Az ötletgazda nyilatkozata szerint tudományos kísérletekkel alá lehetett támasztani, hogy a megfelelően kiválasztott és megszerkesztett zeneszámok hatására valamelyik kereskedelmi egységben például jelentősen nőtt a kávéfogyasztás. De más áru értékesítésének fokozása is a siker reményében célozható meg.
Dicsérem az eszét e szolgáltatás kitalálójának, de azért nem lesz ez sétagalopp. Nem akarok vészjósló lenni, de újságíróként a reklámszakmában eltöltött több év során szerzett tapasztalatom szerint a boltok nagy része egy idő után nem fogja elismerni, hogy a háttérzene hatására adtak el bármiből többet.Következésképpen fizetnie is csak eleinte egyszer-egyszer lesznek hajlandók a tudományos alapon összeállított muzsikáért. Azt mondják, bekapcsolják rádiót, s azon ingyen jön... 
Olyan dolog ez, mint amikor egy beteg évek óta hiába járta a rendelőintézeteket, kórházakat, de nem gyógyult meg. Felkeres egy természetgyógyászt, vagy ezoterikust, alternatív gyógymódot alkalmazót, akinek segítségével megszabadul panaszától, betegségétől. A páciens egy ideig hálás, de később azt mondja, valószínűleg most értek be, vagy hatottak a kórház injekciói, vagy infúziói.
Mindenesetre tagadhatatlan, hogy a körülmények, a környezet a látottak és hallottak, sőt a füllel és szemmel nemigen érzékelhető dimenziók is hatnak ránk, de ez az emberekben még nem tudatosul mélyen. Kíváncsi vagyok, a bolti háttérzene-szerkesztők és -ajánlók piaci boldogulására. 
Jómagam sem vagyok ellene a kellemes háttérzenének, de amelyeket a bevásárlóközpontokban sokszor hallok, azok nemhogy hosszabb ideig történő ottmaradásra, továbbá sűrűbb és nagyobb mértékű pénztárca-nyitogatásra ösztönöznének, hanem ellenkezőleg: szinte menekülésre késztetnek. Lehet, pont ennek elkerülése érdekében van szükség tudományos háttérzene-szolgáltatókra?  

                                                              Cselényi György publicista



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése