2015. július 12., vasárnap

Mária legyőzte a gyilkos kórt

Az emberek nagy része, ha azt hallja, rosszindulatú daganat, rák, akkor rögtön arra gondol, bárki esetében itt a vég, lehet intézkedni a halál és a temetés ügyében.

Noha kétségtelen, hogy nem véletlenül rettegett betegségről van szó, de a gondviselés segítségével, szerencsével, egészségügyi beavatkozással és utoljára, de nem utolsó sorban emberi akarattal legyőzhető a rák. Ezt bizonyítja egy kedves, csinos, vidám alaptermészetű asszony esete, példája. 

Mária jelenleg 39 esztendős és teljesen, egészségesnek érzi magát. 21 éves korában, a kislányának megszülése után derült ki, hogy vastagbelén tyúktojás nagyságú rosszindulatú daganat van. Ennek előtte egy ideje erősen görcsölt a hasa, égett a gyomra, hasmenése volt, s időnként véres volt a széklete. Sok vizsgálatot végezte rajta, gyakran volt kórházban. Először vese, majd egyéb problémákra gyanakodtak az orvosok, s ilyen irányban kutakodtak.  A pontos diagnózist végül egy sebész vastagbéltükrözés során állapította meg.

- Amikor megtudta, mi a betegsége, hogyan élte meg?

- Rögtön arra gondoltam, hogy mivel pici babám van, élnem kell, nem hallhatok meg! Eszembe se jutott, hogy eltávozhatok az élők sorából. Arra törekedtem, hogy minél hamarabb túl legyek a műtéten, mert nagyon erős fájdalmaim voltak. Semmi se számított, csak az, hogy a kíntól szabaduljak meg. A daganat elzárta belet.

- A családjában volt valakinek ilyen jellegű betegsége?

- Tudtommal nem. Az orvos azt mondta, hogy rákos sejtek mindenkiben képződnek, csak az egyik ember immunrendszere képes ellene védekezni, a másiké nem. Szerinte a babám kihordása az immunrendszeremet annyira igénybe vette, legyengítette, hogy a szervezetemnek már nem marad elég energiája a rákos daganat kialakulásának megakadályozásához. A férjemmel gondolkoztunk második gyerek megszületésén is, de az onkológus azt mondta, hogy erről mondjunk le, mert ellenkező esetben jelentős mértékben megnövekszik az újabb daganat kialakulásának esélye, veszélye. Nem biztos, hogy ugyanazon a területen, ahol korábban, de valahol előjön.  

- Mi a véleménye az orvosokról, meg az egészségügyről általában?

- Ameddig nem derült ki, mi a betegségem oka, nagyon el voltam keseredve. A doktorok velem kapcsolatos tanácstalansága körülbelül két hétig tartott. Addig nagyon szenvedtem. Az engem megműtő orvos, meg a sebészeti osztályon dolgozó nővérek előtt le a kalappal, nagyon rendesek voltak velem. Két hétig feküdtem a kórházban. Egy hétig vért kellett kapnom. Mivel különleges a vérem, valami RH negatív, de annak is bizonyos alfaja, ezért nem kaphattam akárkiét. Várnom kellett, ameddig abból a kellő mennyiségű rendelkezésre állt. A műtét során a vastagbelem egy részét eltávolították, meg abból a részből is, ahol már az áttét jelei mutatkoztak. Az operáció után fájdalmat nem éreztem. Kemoterápiában részesültem, sugárterápiában nem.  Kemoterápián két alkalommal vettem részt, mert olyan rosszak a vénáim, hogy nem tudták adni. Gyógyszeres kezelést kaptam. A tabletták  nagyon drágák voltak, várni kellett rájuk, Amerikából rendelték, s Magyarországon én voltam a második, aki kapott olyanokat. Amikor szedtem őket, fél évig kéthetente vérvételre kellett járnom, hogy figyeljék, a szervezetemet nem károsítják-e.

- Mi adott önnek erőt a nagy megpróbáltatás elviseléséhez?

- A gyermekem, meg a férjem. A párom állandóan látogatott, biztatott. Fáradságot nem ismerve intézte a család dolgait. Úgy érzem, az is sokat segített, hogy vidám, optimista alaptermészetű vagyok. Muszáj volt ekképpen hozzáállnom.

- A táplálkozásán és az életmódján változtatott a betegsége miatt?

- A műtét után puffasztó ételeket nem volt szabad ennem. Azóta minden helyre állt, úgy étkezek és élek, mintha sose lett volna semmi bajom. Teljesen egészségesnek érzem magamat. 
   
-  A műtét óta eltelt 18 év, jól érzi magát, dolgozik, teljesen problémamentes?

- Igen. A munkahelyekre történő jelentkezésekkor e hajdani gondomat eltitkoltam. Ha beírtam az önéletrajzomba, akkor nem vettek fel egy céghez se, mert úgy tekintettek rám, mint egy leprásra, meg talán attól tartottak, többet leszek táppénzen, mint a munkahelyen. Pedig ez nem igaz, legalábbis esetemben.

- Az ilyen súlyos betegségben szenvedőknek mit tudna javasolni?

- Csak optimistán, derűlátóan gondoljanak a jövőre, mert aki elengedi magát, annak vége. A családnak és a beteg környezetében élőknek sokat kell segíteniük. Számomra minden lelki támogatás rendelkezésre állt. Ki kellett derülnie, hogy együtt maradunk-e, hiszen másfél éves házasok voltunk akkoriban. Az élet jó kis próba elé állította férjemet is. Rengeteg múlik a felfogáson, hozzáálláson.

- Két éve pedig a fejemet műtötték meg, mert azt hitték, ott támad a daganat. Két nagy pukli először a fülem mögött képződött, utána meg itt, hátul a tarkóm környékén. Vándorolt bennem. Nem tudták megmondani, mi ez és mitől van? Feküdtem a fertőző osztályon és a belgyógyászaton is. A szövettan valamiféle fertőzést mutatott. Fél évig homeopátiás orvoshoz jártam. A tüdőmön is keletkezett egy folt. Biopsziát akartak venni, amelybe nem egyeztem bele. Később Pesten meg akartak műteni, de nem mentem bele. A homeopátiás orvos gyógyított meg. Észnél kell lennie a betegnek is, nem szabad mindenbe beleugrani, amit valaki első ránézésre mond. Azzal is jól jártam, hogy anyám egy debreceni kórházban dolgozott, s tőle sok információt, tanácsot hallottam.

Köszönöm a beszélgetést!

                                                        Cselényi György  



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése