2015. január 10., szombat

„Hírlegó” üdítőital és tej alapanyagból

Ha az ember a hírek között böngészik és ugyanazon témával, vagy hasonló névvel találkozik, akkor önkéntelenül kombinál, összefüggéseket keres, tendenciákat vél felfedezni.

A minap olvastam az Indexben, hogy „Brutális kirúgások jöhetnek a Coca-Colánál”  , ugyanis 14 százalékkal estek a bevételek, s ezért kirúgnak majdnem kétezer embert. És ez még csak a kezdet, 3 milliárd dollárt kell megspórolnia a világszerte 130 ezer embert foglalkoztató üdítőipari cégnek.

Vagy a fogorvosok és a fitneszedzők világméretű összeesküvése, vagy csak a változó táplálkozási trendek tehetnek róla, de nem megy annyira jól a Coca-Colának. Az egészségtudatos táplálkozás és a gazdasági válság annyira betett az üdítőiparnak, hogy év végén már figyelmeztetniük kellett a befektetőiket, hogy mégsem képesek tartani a 2015-re beígért profitszintet. A tavalyi harmadik negyedév számai már publikusak: a cég forgalma óriásit zuhant, 14 százalékkal kevesebb lett a bevételük, mint 2013 azonos időszakában.

A Coca-Cola hatalmas leépítéssel próbál spórolni, első lépésben 1600-1800 irodai alkalmazottat küldenek el, ötszázat az atlantai központból, de iparági források szerint leépítések várhatóak Hongkongban, Isztambulban, Londonban és Mexikó Cityben is.

A cég 2019-ig 3 milliárd dollárral akarja lefaragni a költségeiket, vagyis vélhetően ez csak az első kirúgási hullám. Utoljára 2000-ben volt tömeges létszámleépítés a Coca-Colánál, akkor ötezer dolgozótól szabadultak meg. A cég hivatalos közleménye szerint egyébként a leépítések mellett 2017 végéig külső partnereknek adják el észak-amerikai palackozóüzemeik jelentős részét, és ezzel nemcsak az eladásokból származó egyszeri összegek javítják majd a Coca-Cola pénzügyi mérlegét, de olcsóbbá válik a gyártás is.

A Coca-Cola egyébként 130 ezer embernek ad munkát, leányvállalatai a világ összes országában jelen vannak, csak Kubát és Észak-Koreát nem sikerült még bevenniük.

Ezen összeállítás készítője teszi mindehhez hozzá, hogy a Coca-Cola talán kényszerből és kicsit kínjában lépéseket tervez a tejiparban való térnyerése ügyében.

A Tejipari Hírlap legutóbbi számában „Különleges tej a Coca-Colától” – címmel arról lehetett olvasni, hogy újfajta, prémiumnak szánt tejet dob piacra a Coca-Cola decembertől az USA-ban.

A Fairlife márkanevű tej ára nagyjából kétszerese lesz az átlagos tejének, viszont laktózmentes lesz, és 50 százalékkal több proteint és kálciumot, illetve 30 százalékkal kevesebb cukrot fog tartalmazni, mint a hagyományos tej. A tesztpiacokon a tej nagyon sikeres volt, a tesztet követően a legkiválóbb tejtermelőkkel közösen hozott létre a cég vegyesvállalatot. A Coca-Cola a fehér ital piacra dobása után tovább terjeszkedne a tejtermékek piacán. A cég vezetője szerint a termék kezdetben nem hoz majd sok pénzt a konyhára,  de idővel hatalmas nyereségre számítanak.

A cég lépése ugyanakkor bátor húzás, tekintve, hogy a tejipar nincs túlságosan jó állapotban mostanában, és a tejeladások az utóbbi négy évtizedben csökkentek.

Mindezek tükrében szintén a Tejipari Hírlapban örömmel olvastam Jakab Istvánnak, az Országgyűlés alelnökének nyilatkozatát, amelyben kifejtette, hogy számunkra az a fontos, hogy a hazánkban megtermelt tej kerüljön feldolgozásra és az megfelelő minőségben jusson el a fogyasztóhoz, továbbá magas feldolgozottsági fokú termékként kerüljön az európai és a harmadik világ piacaira.

A magyar tej igen értékes, mert GMO-mentes takarmány felhasználásával állítják, továbbá különleges minőségű sajtok előállítására is alkalmas.

Jakab István alelnök megemlítette az iskolatejprogram kiterjesztését is, amelynek révén a diákok az általános iskola végéig (nyolcadik osztályig) kapják az iskolatejet. Mindez  az egészséges táplálkozásra való nevelés része az oktatási intézményekben. Tehát van lehetőség a magyar tejágazat további fejlesztésére.

Az összeállítást készítette: Cselényi György


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése