Ha az ember a hírek között böngészik és ugyanazon témával,
vagy hasonló névvel találkozik, akkor önkéntelenül kombinál, összefüggéseket
keres, tendenciákat vél felfedezni.
A minap olvastam az Indexben, hogy „Brutális
kirúgások jöhetnek a Coca-Colánál” ,
ugyanis 14 százalékkal estek a bevételek, s ezért kirúgnak majdnem kétezer
embert. És ez még csak a kezdet, 3 milliárd dollárt kell megspórolnia a
világszerte 130 ezer embert foglalkoztató üdítőipari cégnek.
Vagy a fogorvosok és a fitneszedzők világméretű
összeesküvése, vagy csak a változó táplálkozási trendek tehetnek róla, de nem
megy annyira jól a Coca-Colának. Az egészségtudatos táplálkozás és a gazdasági
válság annyira betett az üdítőiparnak, hogy év végén már figyelmeztetniük
kellett a befektetőiket, hogy mégsem képesek tartani a 2015-re beígért
profitszintet. A tavalyi harmadik negyedév számai már publikusak: a cég
forgalma óriásit zuhant, 14 százalékkal kevesebb lett a bevételük, mint 2013
azonos időszakában.
A Coca-Cola hatalmas leépítéssel próbál spórolni, első
lépésben 1600-1800 irodai alkalmazottat küldenek el, ötszázat az atlantai
központból, de iparági források szerint leépítések várhatóak Hongkongban,
Isztambulban, Londonban és Mexikó Cityben is.
A cég 2019-ig 3 milliárd dollárral akarja lefaragni a
költségeiket, vagyis vélhetően ez csak az első kirúgási hullám. Utoljára
2000-ben volt tömeges létszámleépítés a Coca-Colánál, akkor ötezer dolgozótól
szabadultak meg. A cég hivatalos közleménye szerint egyébként a leépítések
mellett 2017 végéig külső partnereknek adják el észak-amerikai palackozóüzemeik
jelentős részét, és ezzel nemcsak az eladásokból származó egyszeri összegek
javítják majd a Coca-Cola pénzügyi mérlegét, de olcsóbbá válik a gyártás is.
A Coca-Cola egyébként 130 ezer embernek ad munkát,
leányvállalatai a világ összes országában jelen vannak, csak Kubát és
Észak-Koreát nem sikerült még bevenniük.
Ezen összeállítás készítője teszi mindehhez hozzá, hogy a
Coca-Cola talán kényszerből és kicsit kínjában lépéseket tervez a tejiparban
való térnyerése ügyében.
A Tejipari Hírlap legutóbbi számában „Különleges tej a
Coca-Colától” – címmel arról lehetett olvasni, hogy újfajta, prémiumnak szánt
tejet dob piacra a Coca-Cola decembertől az USA-ban.
A Fairlife márkanevű tej ára nagyjából kétszerese lesz az
átlagos tejének, viszont laktózmentes lesz, és 50 százalékkal több proteint és
kálciumot, illetve 30 százalékkal kevesebb cukrot fog tartalmazni, mint a
hagyományos tej. A tesztpiacokon a tej nagyon sikeres volt, a tesztet követően
a legkiválóbb tejtermelőkkel közösen hozott létre a cég vegyesvállalatot. A
Coca-Cola a fehér ital piacra dobása után tovább terjeszkedne a tejtermékek
piacán. A cég vezetője szerint a termék kezdetben nem hoz majd sok pénzt a
konyhára, de idővel hatalmas nyereségre
számítanak.
A cég lépése ugyanakkor bátor húzás, tekintve, hogy a tejipar
nincs túlságosan jó állapotban mostanában, és a tejeladások az utóbbi négy
évtizedben csökkentek.
Mindezek tükrében szintén a Tejipari Hírlapban örömmel olvastam Jakab Istvánnak, az Országgyűlés alelnökének nyilatkozatát, amelyben kifejtette, hogy számunkra az a fontos, hogy a hazánkban megtermelt tej kerüljön feldolgozásra és az megfelelő minőségben jusson el a fogyasztóhoz, továbbá magas feldolgozottsági fokú termékként kerüljön az európai és a harmadik világ piacaira.
A magyar tej igen értékes, mert GMO-mentes takarmány felhasználásával állítják, továbbá különleges minőségű sajtok előállítására is alkalmas.
Jakab István alelnök megemlítette az iskolatejprogram kiterjesztését is, amelynek révén a diákok az általános iskola végéig (nyolcadik osztályig) kapják az iskolatejet. Mindez az egészséges táplálkozásra való nevelés része az oktatási intézményekben. Tehát van lehetőség a magyar tejágazat további fejlesztésére.
Mindezek tükrében szintén a Tejipari Hírlapban örömmel olvastam Jakab Istvánnak, az Országgyűlés alelnökének nyilatkozatát, amelyben kifejtette, hogy számunkra az a fontos, hogy a hazánkban megtermelt tej kerüljön feldolgozásra és az megfelelő minőségben jusson el a fogyasztóhoz, továbbá magas feldolgozottsági fokú termékként kerüljön az európai és a harmadik világ piacaira.
A magyar tej igen értékes, mert GMO-mentes takarmány felhasználásával állítják, továbbá különleges minőségű sajtok előállítására is alkalmas.
Jakab István alelnök megemlítette az iskolatejprogram kiterjesztését is, amelynek révén a diákok az általános iskola végéig (nyolcadik osztályig) kapják az iskolatejet. Mindez az egészséges táplálkozásra való nevelés része az oktatási intézményekben. Tehát van lehetőség a magyar tejágazat további fejlesztésére.
Az összeállítást készítette: Cselényi György
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése