2018. január 29., hétfő

Lakásfoglalók

Lakásom utcára néző szobája ablakainak párkányát galambpár vette birtokba. Nem vadgalambok, azaz balkáni gerlék, hanem „hazaiak”, postagalamb formájúak. Pedig nem adtam ki nekik albérletbe. Sőt, meg se kérdezték, mit szólok a velük való társbérlethez. Csak úgy, ukmukfukk, elfoglalták!

Érdekes, hogy ezeknek nem kell fa, nem kell fészek. Egyszerűen összehúzzák magukat és ott éjszakáznak. Napközben jönnek-mennek, röpködnek, szálldogálnak, megpihennek, majd megint elszállnak, visszaérkeznek, s csodálják a lenti 4 sávos út forgalmát. Nem tudom, mi szépet és szórakoztatót látnak, találnak benne, de valamit bizonyosan, ha az ablakpárkányomról az ég szerelmére se tágítanak. Lehet a lakás belsejéből kiszökő némi meleg, vagy a macskaveszély-nélküliség bírja őket maradásra? Rejtély!

Bánná a fene ottlétüket, ha korán reggel, amikor még az igazak álmát aludnám, nem kezdenének el turbékolni, gyalogolni, sőt táncikálni. Mindeközben a körmükkel kapargatják a párkány bádoglemez burkolatát. Mi több, amikor a szokásosnál kicsit nagyobb sebességgel érkeznek haza, s a szárnyuk talán nem elegendő a fékezéshez, ezért ahhoz a körmüket is használják, s akkor egy-egy másodpercig is tartó folyamatos körömcsúsztatással csikorgatják a bádoglemezt. A szerelmeskedéshez készülődésüknek, fészkelődésüknek pedig egyenesen kínos hallgatni a körömhangját.

Mindezt már válóoknak tekintem. Van, amikor csak az egyik galamb tartózkodik ott, mert lehet, vagy a férfinek, vagy a nőnek van valakije, s időnként kiruccan, talán megcsalja társát.

A minap elhatároztam, megválok tőlük, felmondok nekik. Tudtukra adom, hogy költözzenek el, keressenek más szállást, ha úgy tetszik, szemeljék ki erre más ablakát. Döntésemben közrejátszott az is, hogy a redőny felhúzása után láttam, hogy ablakaim párkányát nemcsak szállás céljára használják, hanem oly annyira belakták, sajátjuknak érzik, hogy WC-zni se mennek máshová. Párkányomra már egy-egy ökölnyi galambtárgyát produkáltak. Gondoltam, egy spaklival akcióba lépek, de attól a földszinten lévő üzletek tulajdonosai, vásárlói, meg a járókelők se lennének boldogok.

Nincs mit szépíteni a dolgot, elegem lett belőlük! Meg akarok szabadulni tőlük. Ma reggel, amikor a bádogkapircolással tudtomra adták ébredésüket, feljebb húztam a redőnyt. Ettől elröppentek, de nem sok időre. A jelenetet 2-szer, háromszor megismételtük. Utána a redőnyt csak 8-10 cm-re húztam fel, s készenlétbe helyeztem a padlófelmosó rúdját. Amikor valamelyik galamb megérkezett, az ablaküveghez koccantottam a rúd végét. Először nem hitte, jól hallja-e a lakóhelyén bekövetkező változást, új hangot, ezért nem vett róla tudomást. De mihelyt meggyőződött róla, hogy igen, belülről jön nemtetszés jelzése, elrepült.

Délelőtt nem voltam otthon. Mihelyt hazatértem, az egyik barátom a párkányról megint békésen nézegette az utca forgalmát és türelmesen hallgatta az autók és a buszok zaját.

Már gondoltam rá, hogy kitalálok és bevetek valami műszaki megoldást, amellyel meggátolom a galambjaim szállásfoglalását, vagy kellemetlenné teszem ottlakásukat. De kicsit megsajnáltam őket. Arra gondoltam, mi lenne velem, hogyan esne nekem, ha jönnék haza, s valaki hirtelen és váratlanul tudtomra adná, hogy innen aztán le is út, fel is út, komám.

Itt tartok most! A galambjaimnak fel is mondanék, meg tűrnék is. Felőlem ellehetnének a párkányon, ha lábujjhegyen tudnának közlekedni, vagy levágatnák körmeiket.

Még egy kis türelmi idő mellett határoztam. Remélem, a tavasz beköszöntével, a zöldellő fák és a virágba boruló parkok hátha elcsábítják őket onnan, s önszántukból keresnek és találnak új, számukra jobban megfelelő otthont, lakást. Ott akár utódot is nevelhetnének, mert a fészek nélküli bádogpárkány erre már igazán alkalmatlan.

                                             Cselényi György   

  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése