2017. november 7., kedd

Egy jó és egy rossz „ájulás”

A napokban két nagy meglepetés is ért. Majd elájultam - ahogy szokták mondani. Az egyik jó "ájulás" akart lenni, a másik pedig rossz.

Kezdem a jóval. Mivel néhány nap múlva lejár a személyi igazolványom érvényessége, gondoltam, intézkedek az új megszerzése ügyében.

Óriási tortúrára készültem, hiszen a régi időkben a rendőrségen kellett tülekedni, nyomakodni, mindenféle nyomtatványt, űrlapot kitölteni, aztán szaladni a postára ilyen bélyegért, olyan bélyegért, meg a fényképészhez. Ha valamit nem abba a sorba sikerült beírni, ahová a nyomtatvány megálmodói elképzelték, akkor kezdhettük elölről. Mindez az emberek, idegeskedése, türelmetlenkedése és gyakran káromkodása közepette zajlott le – nagy nehezen.

Elindultam, ha mástól nem, az őrtől, vagy a portástól megkérdezem, hol és miként zajlik ez mostanában. Örültem, hogy kora délután a kormányhivatal még nyitva volt.

Elég volt bemennem, s megnyomni a sorszámkiadó automata kijelzőjének személyi igazolvány szó fölötti részét. Egy papírkán azonnal kaptam egy számot, amely azt is tudatta, hogy hasonló, tehát személyi-igazolványügyben öten várakoznak előttem. Amikor rám került a sor, körülbelül fél óra múlva, rögtön elkészítették a fényképet. Nem volt kötelező, de adtam az ujjlenyomatomat is, hiszen miért ne legyek a jövőben azzal is hitelesebb, bizalomgerjesztőbb. 

Néhány perc múlva minden okmány a kezemben volt, s mondták, az új személyi igazolványom a lakáscímemre hamarosan megérkezik. S mindez egy fillérembe se került.

Nem tudtam hová lenni a korszerű, tényleg XXI. századi, kulturált, nagyrészt komputerizált ügyintézéstől. Boldog voltam amiatt, hogy hazánkban, Magyarországon az ügyintézés, ügyfélszolgálat ilyen magas szintre jutott.

xxxx

 Ezután nézzük a rossz miatti „ájulásom” okát. A sors úgy hozta, hogy egy állami gyógyító intézmény ambuláns részét kelljen felkeresnem. A folyóson nézelődvén szívfacsaró volt látni a sok súlyosan beteg, roggyant, rokkant embert, továbbá a számos fogyatékkal élőt, s hallani a betegek egymás közötti beszélgetése során elhangzó műtéti beszámolókat.

Az időpontom 10.36 órára szólt, de az orvoshoz a rendelőbe 13.45 óra körül jutottam be. Oké, nem gond, tehát a kapott időpont erősen tájékoztató jellegűnek bizonyult.

Ami viszont közel kiakasztott, az egy 5-6 év körüli kreol bőrű kisfiú volt. Rendben van, s nagyjából természetes, hogy egy gyerek izeg-mozog, beszél, valahogyan igyekszik magát lekötni, illetve kérdez a szüleitől. De a szóban forgó srác négykézláb szaladgált, bujkált a padok alatt és a betegek lábainál. Mindez szünet nélkül zajlott, s közben igencsak hangoskodott. Amikor az anyja is megunta az utána való rohangálást, s igyekezett némi fegyelmezettségre bírni, akkor meg vég nélkül sírt és ordított, mint a sakál.

A folyosón várakoztak hallássérültek is, akiknek fülében a hallókészülék a gyerek kiabálását, ordibálását jócskán felerősíthette. Többen migrénes fejfájásra panaszkodván a szabadba mentek friss energiára szert tenni a fékezhetetlen és fegyelmezhetetlen kisfiú további randalírozásának elviseléséhez, sőt túléléséhez.

Eszembe jutottak az óvónők, a tanítók és a tanárok. Vajon mit tesznek, mit tehetnek, ha a gondjaikra, nevelésükre bízott több tíz gyerek között 3-4, vagy ki tudja hány ilyen van, mint akiről írtam? 

Nem csodálkozok a pályaelhagyó pedagógusok nem csekély számán.

Cselényi György

   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése