2015. május 16., szombat

Kételyek a duális szakképzéssel kapcsolatban

Óvatos lennék a hurráoptimizmussal

Napjainkban az érdeklődés középpontjába került a szakképzés. Ez természetes, hiszen nagyrészt az oktatáson, képzésen múlik az ország fejlődése, jövője.

Magas helyekről gyakran halljuk, hogy a duális szakképzést igyekeznek előnyben részesíteni. Ennek során a tanulók oktatásába bevonják a multinacionális cégeket, vagyis a vállalkozások vegyenek részt a maguk céljának és követelményeinek megfelelő szakemberek képzésében.  

Elismerem, az igen jól hangzik. Azt is aláírom, hogy nagyrészt jogos a munkáltatók panasza, hogy a hozzájuk kerülő fiatalok jó része csak nézi a modern gépeket, de azokat nem képes kezelni, sőt arra megtanítani sem könnyű őket. Nyilvánvaló, hogy a világ legmodernebb gyáraiban használatos eszközök beszerzésével a magyar szakképző iskolák nem tudnak versenyezni a multi cégekkel.

Én mégis óvatos lennék a duális szakképzéssel kapcsolatos kormányzati és iparkamarai hurráoptimizmussal. Attól tartok, a multi cégek abban lesznek érdekeltek, hogy a tanulókat éppen csak annak a gépnek a kezelésére tanítsák meg, amelyen alkalmazni akarják őket. Ha mondjuk, valamelyik autógyár a fiatalembert csupán arra tanítja meg, hogy a gépkocsi négy kerekébe a rögzítő csavarokat hogyan csavarja be, meg csak arra koncentrál, hogy ezt minél kevesebb másodperc alatt végezze el, abból nem tudom, lesz-e jó és sokoldalú szakmunkás. 

Szerintem az a lényeg, hogy az iskolából testileg, szellemileg és erkölcsileg kellően képzett emberek kerüljenek ki, akik az agyi-idegi-pszichikai teherbírásuk okán bármire hamar megtaníthatók. Hogy ez elérhető és megvalósítható legyen, ahhoz nem lenne szabad elsorvasztani a közismereti tárgyak tanítását se. Jóllehet, a gyerekeket fölösleges dolgokkal, ismeretekkel terhelni se kell. De nem könnyű eldönteni, mely tudnivalóra van, vagy nincs szükség. Adott esetben nagyon jól jöhet, ha valaki ezt is tudja, azt is tudja, pedig valamikor úgy nézett ki, nemigen lesz rá szüksége. Jó érzékkel, tehetséggel kellene szelektálni a tananyagban, s konzultálni öreg és ifjú szakemberekkel.

Arra kell törekedni, hogy a munkások ne csak betanított tevékenységre legyenek alkalmasak. S legyünk őszinték, a nagy cégek derékhada ilyeneket igényel.  Az a gyanúm, hogy a világcégek a saját maguk kezébe vett szakemberképzést ebbe az irányba fogják elvinni. Ezzel hosszú távon Magyarország nem biztos, hogy nyer.

Eszembe jut egy 50-60 év közötti vasas szakmával rendelkező férfivel folytatott beszélgetésem. Az illető Európa csaknem minden országában dolgozott.  Elmesélte, hogy Németországban, Angliában és másutt is a kollégái és a főnökei tátott szájjal csodálták, hogy tud esztergálni, forgácsolni, hegeszteni; ért, a lakatos és a festő munkához is. Mi több, nem buta a villanyszereléshez és a gépek karbantartásához se. A többiek csak egy-egy olyan munkaműveletet tudtak elvégezni, amelyek még egy szakma tudnivalóit sem ölelték fel. A vállalat csak arra tanította meg őket.

Tudom, tengernyi a gond! A szakmunkásképző intézmények panaszkodnak, hogy az általános iskolákból írni-olvasni alig tudó, gyenge képességű gyerekek tömege érkezik hozzájuk, és velük nagyon nehéz a szakmát megfelelő szinten elsajátíttatni. Gond, hogy Magyarországon a fizikai munka széles körben lenézett, majdnem megvetett tevékenység. Nincs presztízse.  A családok nagy része szétesett, elzüllött, a fiatalok nem kapnak otthon kellő motivációt és példát az életben történő kellő helytálláshoz, kitartáshoz. Ez mind-mind tény és igaz! A probléma rendkívül összetett és bonyolult.

Mégis arra inteném a magyar oktatásügy országos illetékeseit, vegyék tekintetbe, hogy nem minden arany, ami fénylik. S ne dőljenek be a multi cégek dumájának, meg gyakran szemfényvesztésének. S vigyázzunk a magyar szakmunkásképzés messze földön még ma is jó hírére, ázsiójára. Nehogy abba a hibába essünk, hogy a fürdővízzel együtt kiöntjük a gyereket is!


                                                Cselényi György       

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése