2017. április 10., hétfő

Miért (is) tartom veszélyesnek a CEU-t?

Bizonyos szempontból veszélyesnek tartom a CEU működését!

Több helyen olvastam és személyes beszélgetések során is hallottam, hogy a CEU-nak kiváló a könyvtára. Ez tulajdonképpen jó, s miért gondolom veszélyesnek?

Azért, mert odajár a pesti egyetemek, főiskolák oktatóinak és hallgatóinak nagy része. A felsőfokú tanintézetek professzorai, tanárai, docensei, adjunktusai, tanársegédei, de jó néhány középiskolai pedagógus is értékes kutatómunkát végez. A hallgatók pedig nemcsak a diploma megszerzéséhez szükséges szakdolgozat, hanem számos évközi feladatuk elkészítése érdekében is rendszeres látogatói a CEU könyvtárának. Az egyetemi és főiskolai tanárok tekintélyes hányada nyilván olyan évközi és szakdolgozat elkészítésével bízza meg a hallgatókat, amelyek őket is érdeklik, ugyanis könyvet, tanulmányt írnak, újításon, találmányon dolgoznak, s jól jön nekik a fiatalok adatgyűjtő munkája. 

A CEU illetékesei a könyvek és egyebek tanulmányozása, kölcsönzése, fénymásolása, s esetleg a fiatalok kérdezgetése révén rálátást, betekintést nyerhetnek az egyetemeken, főiskolákon tanítókat foglalkoztató dolgokba.

Lehet, a tanintézmények felsőbb vezetőinek fel van híva a figyelme arra, hogy vigyázzanak arra, kivel, mit közölnek, kinek, mit hoznak a tudomására, de a hierarchia alsóbb részén tevékenykedők, nem beszélve a hallgatókról, nem biztos, hogy kellőképpen ügyelnek az ilyesmire. 

Értékes információ és agyelszívás

Mindebből az következhet, hogy a CEU illetékesei értékes információkhoz juthatnak, amelyből szerintem főként a műszaki és természettudományok területén adódhatnak gondok, hiszen azok révén nagy bevételt hozó termék, áru, tehát gazdasági hasznot hozó eredmény születhet, s baj, ha ez utóbbi nem nálunk történik meg, s nem hazánk számára hasznosul elsősorban.   

A CEU emberei megtudhatják, melyik tanár úr/nő, netán hallgató milyen eredménnyel kecsegtető feladat megoldásán dolgozik. S akit érdemesnek tartanak rá, azt meghívhatják valahová előadást tartani, ösztöndíjban részesíthetik, felajánlhatják számára, hogy a világ X laboratóriumában kísérleteket végezzen. S ha az kellő eredménnyel zárul, akkor a felfedezést meg is vásárolhatják tőle a meghívó lehetőségeihez képest aprópénzért, ami a szegény magyar tanárnak, kutatónak esetleg óriási összegnek, nagy anyagi segítségnek, támogatásnak számít. Működésbe léphet az agyelszívás. Nincs kizárva, hogy baráti találkozókat is szerveznek, ahol egy-két pohárka viszki elfogyasztása után kipirulnak az arcok, oldódnak a gátlások, megerednek a nyelvek. Az értő fülek máris megtudhatják, hogy a magyar kutatóhelyeken mi, hogy, merre, meddig... Ebből hazánknak számos hátránya származhat.  


A semmiről se beszélhettünk

Valakik számára az is értékes információ lehet, ha arra a következtetésre jutnak, hogy semmiben nem tartunk sehol, vagy egy helyben toporgunk. De szerintem főként a tanárok, oktatók rengeteg olyan ismeret és kutatási eredmény birtokában vannak, amelynek értékével esetleg ők maguk sincsenek kellőképpen tisztában.  

Így a magyar agyak, fejek teljesítménye, felismerése révén másutt születhetnek versenyképes, jó áron eladható termékek, máshová és másoknak folyhatnak a milliárdok, mi pedig mindig csak bedolgozók, összeszerelők lehetünk. Mert a nagypénzt mindig az akasztja le, akié a találmány, a szellemi tartalom, a hozzáadott érték és a tulajdon.   

Hazánkban szerintem a szellemi termékek védelme nem megoldott kellőképpen. Eszembe jut, hogy két évig dolgoztam egy amerikai cégnél, s ott még az ember alkalmazásba se állt, máris aláírattak vele egy papírt, amelyen az állt, hogy a vállalatról senkinek nem mondhat semmit. Pedig mi, egyszerű alkalmazottak milyen érdemi információval rendelkeztünk? Jóformán semmilyennel! De az is meg volt tiltva, hogy a munkával összefüggő semmiről beszéljünk bárkivel is.

Most illenék valami javaslattal előállnom, de nemigen tudok hasznosítható dolgot mondani. Talán csak annyit, hogy minden tanárnak, oktatónak, hallgatónak és mindenkinek fel kellene a figyelmét hívni arra, hogy lehetőleg magyar intézményben gyűjtsön anyagot, s illetéktelennek ne számoljon be arról, hogy ki, mire és miért kérte őket. Útját kellene állni végre annak, hogy a magyar agyak, fejek teljesítménye másutt és másoknak eredményezzen tetemes hasznot. Ha kicsit továbbgondoljuk a dolgokat, még bizonyos nemzetbiztonsági kockázatok is felsejlenek. 

Cselényi György  
  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése